Chladiaca kvapalina je neodmysliteľnou súčasťou každého automobilu s kvapalinovým chladením. Jej hlavnou úlohou je udržiavať motor v optimálnej prevádzkovej teplote a chrániť ho pred prehriatím. Poďme sa bližšie pozrieť na to, čo by ste mali vedieť o tejto dôležitej súčasti vášho vozidla.
Čo je chladiaca kvapalina a ako funguje?
Chladiaca kvapalina je špeciálne navrhnutá zmes, ktorá cirkuluje v chladiacom systéme vášho auta. Jej hlavné funkcie sú:
- Odvádzanie tepla z motora
- Ochrana proti zamrznutiu v zimných mesiacoch
- Prevencia korózie kovových častí
- Ochrana gumových a plastových komponentov
Základom chladiacej kvapaliny je väčšinou etylénglykol alebo propylénglykol, zmiešaný s vodou a rôznymi aditívami. Táto zmes zabezpečuje efektívne chladenie a zároveň poskytuje ochranu pred mrazom a koróziou.
Typy chladiacich kvapalín
Na trhu nájdete niekoľko typov chladiacich kvapalín, ktoré sa líšia zložením a farbou:
Typ B
- Bezfarebná
- Určená pre staršie autá, poľnohospodárske a stavebné stroje
- Neobsahuje nemrznúce prísady, hrozí zamrznutie pri nízkych teplotách
- Nemá zvýšený bod varu
- Obsahuje soli anorganických kyselín
- Odporúčaná výmena každé 2-3 roky
- Najnižšia úroveň ochrany proti korózii
Chladiaca kvapalina G10
- Žltej farby
- Vhodná pre staršie autá bez hliníkových hláv valcov
- Vyrobená na báze etylénglykolu s organickými inhibítormi korózie
- Poskytuje lepšiu antikoróznu ochranu ako typ B
- Výmenný interval 2-3 roky
- Stredná úroveň ochrany chladiaceho systému
Chladiaca kvapalina G11 (typ C)
- Modrá alebo zelená farba
- Používaná v autách vyrobených do roku 1996
- Vhodná pre motory s hlavami valcov zo zliatiny hliníka
- Nízky bod varu (105 °C)
- Obsahuje soli organických kyselín a silikáty
- Neobsahuje dusitany, fosfáty a amíny
- Výmenný interval 2-3 roky
- Lepšia ochrana hliníkových komponentov ako G10
Chladiaca kvapalina G12 (typ D)
- Červená alebo ružová farba
- Pre autá vyrobené medzi rokmi 1996 a 2001
- Vyšší bod varu (120 °C)
- Lepšie antikorózne vlastnosti ako G11
- Šetrnejšia k životnému prostrediu
- Obsahuje organické aditíva s dlhou životnosťou
- Zloženie: soli organických kyselín a triazoly
- Neobsahuje dusitany, fosfáty, amíny, silikáty a bórax
- Odporúčaná výmena každých 5 rokov
Chladiaca kvapalina G12+ (typ F)
- Fialová alebo ružová farba
- Vylepšená verzia G12
- Vyššia bezpečnosť a šetrnosť k životnému prostrediu
- Obsahuje soli organických kyselín a triazoly
- Neobsahuje dusitany, fosfáty, amíny, silikáty a bórax
- Výborné antikorózne schopnosti
- Výmenný interval 5 rokov
- Kompatibilná s G12, ale nemiešať s inými typmi
Chladiaca kvapalina G12++ (typ G)
- Fialová alebo ružová farba
- Obsahuje organické aj anorganické aditíva
- Zloženie: soli organických kyselín, triazoly a silikáty
- Neobsahuje dusitany, fosfáty, amíny a bórax
- Výmenný interval 5 rokov alebo 250 000 km
- Vylepšená ochrana proti korózii oproti G12+
- Vhodná pre širšie spektrum vozidiel
Chladiaca kvapalina G13
- Fialová farba
- Najnovšia generácia chladiacich kvapalín
- Používaná vo väčšine moderných áut
- Vysoký bod varu (približne 175 °C)
- Ekologicky šetrná
- Možno miešať s G12, G12+ alebo G12++ (neodporúča sa)
- V minulosti obsahovala do 20% glycerínu (dnes už nie)
- Výmenný interval 5 rokov
- Najvyššia úroveň ochrany a výkonu
Pri výbere chladiacej kvapaliny by ste mali zohľadniť nasledujúce faktory:
- Typ vozidla: Riaďte sa odporúčaniami výrobcu vášho auta.
- Klimatické podmienky: Vyberte kvapalinu s vhodným bodom mrazu a varu.
- Kompatibilita: Uistite sa, že je kompatibilná s materiálmi vo vašom chladiacom systéme.
- Kvalita: Uprednostnite známe značky a kvalitné produkty.
Informácie o vhodnom type chladiacej kvapaliny nájdete v návode na používanie vozidla alebo na nádobke chladiacej sústavy v motorovom priestore.
Údržba a kontrola chladiacej kvapaliny
Pravidelná kontrola a údržba chladiacej kvapaliny je kľúčová pre dlhú životnosť vášho motora:
- Kontrolujte hladinu: Pravidelne kontrolujte hladinu kvapaliny v expanznej nádobke.
- Sledujte farbu: Ak kvapalina zhnedne alebo zmení farbu, nechajte ju skontrolovať.
- Testujte bod mrazu: Pred zimou skontrolujte, či kvapalina poskytuje dostatočnú ochranu proti mrazu.
- Dodržujte intervaly výmeny: Vymeňte kvapalinu podľa odporúčaní výrobcu (zvyčajne každé 2–5 rokov).
Dolievanie a výmena chladiacej kvapaliny
Ak potrebujete doliať chladiacu kvapalinu, dodržujte tieto zásady:
- Používajte rovnaký typ kvapaliny, aký je už v systéme.
- Nikdy nemiešajte rôzne typy kvapalín.
- V núdzových prípadoch môžete použiť destilovanú vodu, ale len krátkodobo.
- Pri dolievaní dbajte na správny pomer koncentrátu a vody.
Kompletnú výmenu chladiacej kvapaliny by ste mali zveriť odbornému servisu, ktorý zabezpečí správne vypustenie starej kvapaliny, prepláchnutie systému a naplnenie novou kvapalinou.
Zhrnutie na záver
Chladiaca kvapalina je životne dôležitou súčasťou vášho vozidla. Správny výber, pravidelná kontrola a údržba vám pomôžu predĺžiť životnosť motora a vyhnúť sa nákladným opravám. Nezabúdajte, že investícia do kvalitnej chladiacej kvapaliny a jej pravidelnej údržby sa vám vráti v podobe spoľahlivého a dlho slúžiaceho vozidla. Ak si nie ste istí, aký typ kvapaliny použiť alebo ako ju správne udržiavať, neváhajte sa obrátiť na odborný autoservis.
Ilustračný obrázok: Freepik